Слюсар В.М. Громадянська участь пасіонаріїв як агентів «міфічного насилля» у соціальних трансформаціях

FavoriteLoadingПометить для себя
Оцените публикацию

В то время как в России, на родине Льва Гумилёва, в академических кругах продолжают с радостным подхрюкиванием гнобить любые попытки хоть как-то развить его идеи (достаточно вспомнить то, как затравили Лобанкову), на Украине после “революции гидности” оные идеи оказались внезапно востребованы…

Слюсар В.М. Громадянська участь пасіонаріїв як агентів «міфічного насилля» у соціальних трансформаціях.

//”Studia politologica Ucraino-Polona” (5). pp. 220-225.

Історія існування кожного суспільства позначається як тривалими періодами відносної стабільності, так і нетривалими кризовими, які можуть супроводжуватися домінуванням прямого, часто кривавого, насилля. Це періоди революцій, громадянських воєн, громадянської непокори, повстань (смути) тощо. Особливістю цього періоду соціального розвитку є те, що суб’єктами насилля виступають як влада в особі політичних лідерів, так і громадяни суспільства, які здійснюють насилля, з одного боку, організовано та цілеспрямовано, відповідно до визначених стратегічних та тактичних цілей, а з іншого – ірраціонально, внаслідок неконтрольованого вияву агресії.

The article examines the social activity of passionaries during the period of social transformations in the context of their implementation of violence aimed at destroying the established norms, rules and traditions. Defined that passionarians through innate ability to absorb from the environment much more energy than is necessary for their own survival, and the social aspect is reflected in the fact that they put the public interest above their own. Particular attention is paid to the passionate impulses as elements of social development and passionarians as subjects of social activities. Passionarians are the creators of ethnic dominance, which organizes passionarity of ethno-social system and directs its further development, determines the nature of social transformations. It is defined the two sections of the impact of passionarity by violent methods for social transformation: internal and external. High level of passionarity under conditions of external aggression consolidates society, provides rational comprehension of natural movements. Passionarians are agents of “mythical” violence aimed at the destruction of the system of law that involves the establishment of of new and the revitalization of the activity of individuals, social groups and communities. Due to non-service orientation of activity of passionaries, lack self-censorship, low level of self-control, prevalence impulse to creativity and transformation of the instinct of self-preservation, it appears passionarians willingness to exercise repression against dissent with the new law. The instrument of “mythic violence” is the creation and production in the public mind the image of “hero” and “heroism” as behaviors prototype for this are passionarians.

На весь экран

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

(Просмотров: 6)
Обратите внимание:  Шутова К.А. Элементы теории пассионарности на примере села Всехсвятское Белохолуницкого района Кировской области
Категории Библиотека, метки , . Постоянная ссылка.

Новое

30.07.2021 - Papini G. The story of Christ ... 29.07.2021 - Kanters R., Amadou R. Antologia del Ocultismo ... 13.07.2021 - Зотова А.В. Налоги и сборы в Ленинграде в период блокады ... 10.07.2021 - Кухно И.Ю., Сложеникина Ю.В., Растягаев А.В. Авторский термин и авторская терминология Льва Николаевича Гумилёва ... 01.07.2021 - Алексеев А.В. Духовно-нравственное состояние русского общества конца XIX – начала XX веков: историко-конфессиональный (православный) взгляд ... 29.06.2021 - Политико-стратегическое содержание планов Третьего рейха в отношении СССР ... 21.06.2021 - Сулимов С.И., Черниговских И.В. Современный сатанизм: заговор против заговорщиков ... 18.06.2021 - Papini G. Historia de Cristo ● The story of Christ ... 16.06.2021 - Гончаров А. Антисистема и революция. «До основанья, а затем…» ... 13.06.2021 - Шохин В.К. Философская теология: дизайнерские фасеты ... 12.06.2021 - Жимулёв И.Ф. Общая и молекулярная генетика ... 11.06.2021 - Krokosz P. Lopatecki K. Kodeks wojskowy Piotra I z 1716 roku ... 10.06.2021 - Вольскій (фонъ Вольскій) А.А. Экономическо-финансовая политика Россіи ... 09.06.2021 - Лавров С.Б. Лев Гумилёв: судьба и идеи ... 08.06.2021 - Оперативный доклад об исполнении федерального бюджета и бюджетов государственных внебюджетных фондов, январь–март 2021 года ... 06.06.2021 - Harnack (von Harnack) A. Die apokryphen Briefe des Paulus an die Laodicener und Korinther ... 05.06.2021 - Newman Th.B., Kohn M.A. Evidence-Based Diagnosis. An Introduction to Clinical Epidemiology. ... 03.06.2021 - Валлерстайн И. Миросистемный анализ. Введение. ... 25.05.2021 - О вере и суевериях ... 20.05.2021 - Володихин Д.М. Средневековая Москва. Столица православной цивилизации. ... на главную

Добавить комментарий

Войти с помощью: 

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *